Overspannen zijn. Een woord wat we vaak gebruiken. ‘voel je je overspannen?’ ‘reageer niet zo overspannen!’ ‘doe niet zo overspannen’. Overspannen zijn is stom, vinden mensen.
Je kunt er wel echt serieus veel last van hebben. Je overspannen voelen is echt heel naar.

Maar wat is ‘overspannen zijn’ nu eigenlijk?

Mensen gebruiken overspannen zijn te pas en te onpas. Iedereen geeft er een andere uitleg aan. Wat voor de één als overspannen getiteld wordt, is voor de ander gewoon het wat drukker hebben. Dat maakt het ook lastig voor mensen om het over overspannenheid te hebben en ermee naar buiten te komen. Iedereen is wel eens een beetje overspannen, hoor je dan.

Overspannen zijn is een verzamelnaam voor een aantal klachten die maken dat je niet optimaal kunt doen of presteren wat je wel zou kunnen als je genoeg energie, rust en vrijheid van denken zou hebben. Dat is mijn definitie gebaseerd op wat ik bestudeerd heb, gevraagd heb aan mensen en eigen ervaring.

Want hoe vervelend is het als je overspannen thuis zit, en de omgeving heeft daar geen begrip voor.’We hebben het allemaal weleens zwaar’ hoor je dan.
Overspannen of Burn-out. Wat is het verschil?

Klachten:

Bij overspannen-zijn zie je concentratie stoornissen, slaapproblemen, lichamelijke klachten die chronisch worden, sociale isolatie, mensen vermijden sociale contacten uit angst voor afwijzing, geen begrip. Het energieniveau is laag, mensen hebben geen gevoel ergens puf voor te hebben.

Mensen zijn thuis en doen mogelijk weinig constructiefs. Niet omdat ze lui zijn, maar omdat ze niet weten waar ze de energie vandaan moeten halen. Vaak omdat ze niet weten waar te beginnen. En geen keuze kunnen maken wat ze nu echt belangrijk vinden in hun leven.

Wat zou je wensen? Toen ik overspannen was, wilde ik vooral rust. En met rust gelaten worden. Maar ik had ook door dat het belangrijk was dat ik, hoe moeilijk ik dat op dat moment ook vond, een beeld kreeg van wat ik nu wilde. Ik was overspannen, dus er was iets niet goed. In mijn geval een scheiding en erachter komen dat het werk wat ik deed mij geen voldoening meer gaf. Dus het moest anders.

Als eerste wilde ik rust. Een volgende wens was zelfvertrouwen en bewust mijn eigen keuzes maken. Een positief zelfbeeld dat krachtig staat en aantrekt wat ik nodig heb.

Wat zou jij willen nu? Waar heb jij behoefte aan?

 

Hier de 3 sleutels om overspannen-zijn om te zetten in rust, vertrouwen en een positief zelfbeeld.

Sleutel 1: Maak een doel.

Een van de sleutels in meer energie krijgen is weten waar je heen wilt. Weten wat belangrijk is voor jou. Heb je een doel voor ogen? Het dat kan van alles zijn. Bijvoorbeeld is een doel weer aan het werk gaan of juist gaan omscholen. Of om die hobby weer op te pakken waar je altijd zo blij van werd.

Alle doelen die je stelt zijn goed. Het kunnen kleine doelen zijn, zoals vandaag ga ik zelf de boodschappen doen. Maar ook grotere doelen, bijvoorbeeld: ik ga nu gestructureerd werken aan het opzetten van mijn eigen bedrijf wat ik al lang zo graag wil. Of ik ga een andere baan zoeken omdat ik me in mijn huidige baan niet prettig meer voel, ik werd overspannen.

Sleutel 2: Koester je zelfbeeld.

Overspannen zijn doet iets met je zelfbeeld. Veel mensen ervaren overspannen zijn als dat ze gefaald hebben. Gefaald om een goede werknemer te zijn. Gefaald om je eigen bedrijf goed te runnen.
Het gevoel gefaald te hebben is funest voor je zelfbeeld. Erkennen dat het niet meer ging en dus thuis komen te zitten is funest voor je zelfbeeld.
En voor het overspannen worden zit een hele periode waarin dit zelfbeeld afnam.

Je wordt namelijk niet vanuit het niets overspannen. Er gaat een periode aan vooraf. Periode van te druk, teveel tegenslagen, en daar niet goed op in kunnen spelen door allerlei oorzaken. Een mens heeft helaas de neiging om juist de negatieve acties en gedachten vast te houden en de positieve te betitelen als heel normaal, dat hoort erbij. Maar het is zo belangrijk om stil te staan bij wat je goed doet. Hoe meer je daarop focust, hoe minder negativiteit op je pad komt. Blijf bij je goede eigenschappen, je goede kwaliteiten. Zelfs al lijken het kleine dingen.

Mensen kunnen hier zelf uitkomen. Alle goede raad van buitenaf gerespecteerd, alleen ikzelf kon destijds de keuze maken dat ik het anders wilde. Dat ik weer sterk in mijn leven wilde staan. Alleen ik en niemand anders.

Lukt dat alleen? Misschien wel. Ik geloof dat ieder mens een goed zelfherstellend vermogen heeft. Dus dat je ook overspannen zijn zelf kunt overwinnen. Het kost tijd en inspanning. Wat een probleem kan zijn is dat je, wanneer je overspannen bent, vaak geen overzicht hebt. Overspannen mensen ervaren chaos. Om hen heen, maar vooral ook in hun eigen hoofd.
Het kan wel. Het vraagt de juiste mindset en commitment.

Sleutel 3: stel jezelf de volgende vragen.

Deze vragen geven inzicht en kunnen je verder helpen. Neem ze serieus. Werk ze uit door op te schrijven wat er in je op komt. Door te schrijven krijg je inzicht en kom je los. Je kunt jezelf ‘los’ schrijven van je overspannen-zijn.

Stel jezelf de volgende vragen:

1. Wat is er gebeurd dat ik nu overspannen geworden ben?
2. Hoe graag wil ik van deze overspannenheid af? Op een schaal van 1-10, 1 wil je er helemaal niet af, je vindt het wel prima zo. 10 je wilt er heeeel graag van af, je wilt verder met leven.
Wat is jouw score?
3. Wat wil je investeren in tijd, energie en geld om inderdaad verder te leven in plaats van overleven?
4. Wat of wie heb je nodig om hier uit te komen?
5. Wat is de eerste (kleine) stap die je nu kunt zetten om je doel te bereiken?
Als je nu een eerste stap kunt zetten richting je doel, dan zijn stap 2 en 3 makkelijker. Maak de stap klein. Eén grote stap kan misschien wel opgedeeld worden in 3 kleine stappen waardoor het veel makkelijker wordt om stap voor stap je doel te bereiken.
Schrijf je stappen op. Zet er een open vierkantje voor en vink ze af als je weer een stap genomen hebt. Niets is heerlijker voor je zelfbeeld dan het afvinken van deze lijst en steeds jezelf een schouderklopje te kunnen geven omdat je weer een stap genomen hebt.
Proficiat!

Tot slot: Wil je daar ondersteuning bij?

Het kan erg fijn zijn om hulp te vragen bij het overzicht krijgen in wat voor jou nu de beste stappen zijn. Het is voor iedereen anders waar de wensen tot herstel liggen. Bovenal kijken waar je heen wilt. Dat klinkt nu misschien lastig omdat er geen overzicht is. Vaak weten mensen in dit stadium helemaal niet wat ze willen. Ook dat is niet erg.

Wil je ondersteuning bij het transformeren van stress, de blokkades die je ervaart vanuit overtuigingen en programmeringen naar rust, zelfvertrouwen, en bewust eigen keuzes maken met als resultaat een positief zelfbeeld die krachtig staat en aantrekt wat je nodig hebt.

Bel me voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. We kunnen samen kijken waar je wensen liggen en hoe ik je kan helpen.
Ja, dat wil ik! Klik hier:

Wil je graag nog meer interessante informatie ontvangen en gratis mijn nieuwste Ebook ontvangen hoe je stress op een eenvoudige, krachtige en effectieve manier kunt transformeren naar rust en vertrouwen?
Ja, dat wil ik! Klik hier:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *