Vier stappen voor een mindset van een Super Hero!

Waarom is het zo rete-irritant dat niet alles lukt zoals we dat zouden willen?
We hebben dromen in ons leven. We hebben wensen. En toch lukt het niet om het leven zo in te richten naar je wensen en dromen. Hoe komt dat?
Onze mindset moet meewerken. En als die een kwelduivel wordt in plaats van een Super Hero, heb je er weinig aan.

Hoe klinkt dat, een mindset als een super hero? Fantastisch? Als fantasie?

Als we onze mindset zelf de goede richting opsturen, hebben we zelf de regie over ons leven in handen. We kunnen (en moeten) het dus zelf doen.
Mindset is de helper, de gelukkig-maker of datgene wat de bergen op de weg groter maakt, die muren opwerpt en je laat voelen dat het toch niet lukt wat je graag wilt. We hebben zelf een keuze hoe we onze mindset inzetten.
Wil jij graag zelf de regie van je leven in handen houden? Of het terugnemen als je de regie verloren bent? Wil je van die negatieve gedachten af?
Lees dan verder.

Wat is mindset?

Mindset kun je vergelijken met een wetboek. Een wetboek wat je helemaal zelf geschreven hebt. Vaak ben je je niet bewust wat er allemaal in staat. Dat inschrijven gebeurd vaak automatisch en onderbewust.
Mindset is een manier van denken over de situaties waar je je in bevind, maar ook de situaties die om je heen gebeuren (en waar je eigenlijk niks mee hoeft). Bovenal is mindset de manier waarop je naar jezelf kijkt.
Een mindset kan negatief zijn, of positief. Een Kwelduivel of de Super Hero.

Dr. Carol Dweck, zegt hierover in haar boek: ‘Mindset, de weg naar een succesvol leven’:
‘Deze manier van denken is bepalend voor hoe je denkt over leren, je kwaliteiten en hoe je reageert op situaties en gebeurtenissen in het dagelijks leven’.

Je mindset is dus een belangrijk deel van je persoonlijkheid en karakter.
Een mindset wordt gevormd door opvoeding, school, vrienden, tv, social media, werk, gebeurtenissen die je meemaakt. Kortom de buitenwereld heeft invloed op jouw mindset.
Het zijn je gedachten, je overtuigingen, je meningen. Ze wordt gevormd in je kindertijd en ook als je ouder bent hebben de situaties waar je in terecht komt invloed op je.

We hebben niet altijd invloed op de situaties die we meemaken. Leuke dingen komen soms zomaar op ons pad. Daar genieten we van. Ontstaat vertrouwen. Maar ook niet-leuke dingen komen op ons pad. Gepest worden, een ongeluk krijgen, je niet gesteund voelen door je ouders, een dierbare die sterft. We maken het allemaal mee. Soms maken we zulke heftige dingen mee dat het lijkt of we er niet meer uit kunnen komen.

Gevolg van stalking (en gepest worden) op je mindset.

Toen ik middenin de situatie zat dat ik gestalkt werd door een ‘ex’ van me, nam ik me voor om geen stap opzij te doen voor hem. Ik bleef wonen waar ik woonde, veranderde mijn telefoonnummer niet. Weigerde om me bang te laten maken door hem. Toen de situatie voorbij was (nadat hij een ‘goed gesprek’ bij de politie had gehad) ontstond ineens toch een gevoel van onveiligheid. Ik ging om mij heen kijken, voelde me bespied. Was me bewust van mijn kwetsbaarheid op momenten dat ik bijvoorbeeld ’s avonds uit mijn werk kwam.
Kortom ik ging mijzelf onzichtbaar maken. Geen social media, geen successen vieren.

En toen kreeg ik de droom een praktijk te starten. Een praktijk waarin mijn passie en inspiratie is om mensen te helpen om rust en vertrouwen te vinden. Om hun beste zelf te ontdekken. Zoals ik dat ook ontdekte via de methode PSYCH-K. En dat wil ik graag doorgeven. En daarvoor moet je zichtbaar worden.

Zo nam ik de beslissing me niet langer onzichtbaar te maken omdat iemand anders mij iets aangedaan heeft. De beslissing dat dit een situatie is die ik meegemaakt heb, maar waar ik nu boven kan staan. Ik ben niet die stalkingssituatie. Niet het gepest op de middelbare school. En ik ben niet mijn zus die in mijn pubertijd overleed. Ook ben ik niet de scheiding van mijn ouders. En ik ben al helemaal niet het onzekere, schaamtevolle en angstige grijze muisje die door die situaties ontstaan was.

Door bewust mijn mindset te veranderen kan ik nu volmondig zeggen:
Ik ben moeder van twee prachtige kinderen en coach voor mensen die het beste van henzelf willen inzetten voor een mooi en succesvol leven.

Ok, prachtig verhaal hoor ik je denken. Maar hóe ga je dat doen? Het is moeilijk en makkelijk.

Allereerst goed om te weten: Mindset verandering is NIET afhankelijk van intelligentie, opleiding of vaardigheden. Het is voor iedereen mogelijk die de keuze gemaakt heeft om zijn of haar mindset te veranderen.

Tijd voor een heerlijk stappenplan (daar houden we toch allemaal van):

Stap 1: Inzicht

Weet je precies wat je wilt veranderen? Wat je nu doet waarvan je weet dat het je eigenlijk dwars zit in plaats van helpt. Een paar voorbeelden hoe ik het mijzelf moeilijk maakte om dat te gaan bereiken wat ik graag wil bereiken. Ik ging te laat naar bed, was de volgende dat te moe om echt goed mijn werk te doen. De koek en snoep is ook erg lekker. Ik at er teveel van. Wat me ook dwars zat; mijn perfectionisme. Wachten tot dingen echt perfect zijn voordat in tot actie kwam. Toen ik mijn praktijk wilde beginnen heeft het bijna een jaar geduurd voordat ik vond dat ik genoeg tekst had om de website te maken.

De stap is: schrijf eens op (of teken het) wat is het wat je veranderd wilt zien? Oftewel wat zit nu dwars om niet te doen wat je wenst?
Misschien wil je een eigen bedrijf starten? Of een studie gaan doen? Of een jaar in het buitenland werken?
Inzicht in wel gedrag nu ‘dwars’ zit om dat te gaan doen wat je graag wilt doen.

Een goede vraag hierbij om aan jezelf te stellen is: doe ik waar ik goed in ben en waar ik blij van word?

Doe ik waar ik goed in ben en waar ik blij van word?

Stap 3: Keuze

Daar komen we wel bij één heel belangrijk punt: keuze. Het start met een keuze. Je moet de keuze maken dat je verandering wilt. Met alleen de keuze maken heb je nog geen verandering. Het is de stap om de verandering in gang te zetten.

Schrijf je keuze op. Ik heb gekozen geen koek en snoep meer te eten. Dat was een keuze. En inmiddels lukt dat al 6 weken! Joepie!
Vertel de mensen om je heen dat je een keuze hebt gemaakt om bepaalde gewoonten niet meer te doen. Zo kunnen mensen je helpen.

Kies er dus bewust voor om op tijd naar bed te gaan. Een avond de tv uit te zetten en een boek te gaan lezen. Of met je partner een wandeling te maken, spelletje te doen of iets anders wat je samen kunt doen. Zet meer avonden de tv uit en start met die studie, cursus of wat je wens is.
Drink je geen alcohol meer als je de volgende dag moet werken? Besluit je dat je vanaf nu alleen nog de goede en mooie dingen in het leven ziet? Ja, er gebeuren ook minder leuke dingen, maar wanneer je aandacht besteed aan wat goed gaat, gaat er steeds meer goed.

Alles wat je aandacht geeft groeit. Het is een keuze.

Stap 3: Tijd

Niemand heeft tijd om te veranderen. Dat roepen ze allemaal. Ik heb helemaal geen tijd om een opleiding te gaan volgen die me erg leuk lijkt en waar ik meer uit mijzelf haal.
Tip: zet Netflix uit. Gooi de social media apps van je telefoon. Reken eens uit hoeveel tijd je dan hebt.

Tijd gaat voorbij. Krijgen we nooit weer terug. Uitstellen naar morgen, volgende week of ‘ooit’ werkt dus niet. Dan is deze tijd er niet meer.
De tijd is nu! Ook weer een keuze: waar besteed ik mijn kostbare tijd aan?

Kijk serieus naar waar in jouw overvolle week tijd ‘wegdruipt’ aan iets waar je niet beter van wordt? Maak die keuze waar jij je kostbare tijd aan besteed.

Stap 4: Helderheid

Heb jij helder wat je wilt in dit leven? Waarom wil je verandering van je gewoonten? Wat wil je graag doen? Graag bereiken?

Zonder helder idee waar je heen wilt is het moeilijk om de discipline, het doorzettingsvermogen en de energie in het creëren van jouw wenselijke leven op te brengen.

Test 1:

Zit je al? Niet? Ga rustig zitten. Twee voeten op de grond. En sluit je ogen. En stel jezelf de vraag: als alles mogelijk is wat wil ik dan doen? Bedenk: alles is mogelijk. Geen belemmering van geld, werk, verplichtingen of tijd. Als alles mogelijk is, wat wil je dan in je leven?

Wat zijn je inzichten? Schrijf ze op. En wees niet bang als dat wat je opschrijft nu nog onbereikbaar lijkt. Het begint met helderheid.

Test 2:

Zit je nog steeds? Sluit je ogen en stel je voor dat je aan het eind van je leven bent. En je draait je om en kijkt terug.
Wat wil je dan als waarde achtergelaten hebben? Hoe mogen mensen zich jou herinneren? Hoe weet je dat je geleefd hebt?
Hou je vast aan de positieve dingen die je graag wilt hebben nagelaten. Schenk geen aandacht aan de negatieve dingen die mogelijk gebeurd zijn. Die hebben we allemaal. Dit zijn situaties. Niets meer en niets minder. Hoe sta je op en ga je verder?

What follows the ‘I am’,  is always going to follow you.

Wat wil jij nalaten als je oud bent en terugkijkt op je leven?

Deze 4 stappen zijn de eerste stap die nodig is om het proces van mindset verandering tot een succes te laten zijn.
Hoe je echt tot mindset verandering komt? Klik op deze link.

Hoe is dit voor jou? Wat werkt voor jou en wat werkt niet?

Ik vind het leuk wanneer je op dit bericht reageert. Ik zie het, ik lees het en ik reageer.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *